W zależności od typu posiadanego pojazdu wybiera się zupełnie inny rodzaj hamowni, by zbadać jego osiągi. Dla samochodów podlegających tuningowi poleca się hamownie silnikową. Natomiast dla zwykłych użytkowników dostępne są hamownie podwoziowe. Jednak i ona dzieli się na kilka typów. Trzeba dobrze znać swój samochód żeby wybrać odpowiedni typ hamowni. Najważniejszym kryterium jest typ napędu. Dla napędów jednoosiowych wybór jest znacznie trudniejszy.
Hamownie dla napędów jednoosiowych
Hamownie prowadzące pomiary mocy i momentu obrotowego na jedną oś są odpowiednio wyspecjalizowane. Prowadzą zarówno badania inercyjne, jak i obciążeniowe. Wersja inercyjna wyposażona jest wkoło zamachowe, natomiast obciążeniowa w hamulec wiroprądowy. Wszystko zależy od typu prowadzonych badań. Hamownia 2WD charakteryzuje się stałością pomiarów oraz prezentowaniu danych w czasie rzeczywistym. Wszystkie pobrane dane pojawiają się w dedykowanym programie na ekranie komputera. Dzięki temu każde niewłaściwości od razu są zauważalne. Istnieje również specjalna wersja hamowni, która bierze pod uwagę temperaturę oraz ciśnienie otoczenia, dzięki temu wyniki są bardziej precyzyjne. Korzystając z usług hamowni obciążeniowej samodzielnie można je dopasować do typu i mocy diagnozowanego silnika. Hamownia jednoosiowa jest dostępna zarówno dla samochodów, jak i motocykli. W zależności od sprzętu wykorzystywanego przez serwis istnieje możliwość pomiaru nawet najbardziej rozbudowanych silników. W niektórych modelach można badać pojazdy posiadające aż 900KM. Nowoczesne hamownie 2WD są tak zaprojektowane, że w każdej chwili serwisy mogą je rozbudować o nowe moduły pozwalające przeprowadzać badania na pojazdach napędzanych dwu-osiowo. Są one także wyposażone w odpowiednie moduły bezpieczeństwa, które zapewniają, że podczas badania nie dojdzie do wypadku. Poza pasami mocującymi pojawiają się często także blokady rolek, służące także do ułatwiania wjazdu i zjazdu pojazdu z hamowni.
Wybierając profesjonalny serwis jako miejsce do skorzystania z usług hamowni można mieć pewność, że pracownicy wybiorą odpowiedni typ badania dopasowany do samochodu. Warto jednak wspomnieć o typie napędu oraz mocy silnika, by nie doszło do przeciążenie bądź zagrzania w trakcie badania.