Komu powierzyć wykonanie spotu reklamowego?

Spoty reklamowe na dzień dzisiejszych to jedno ze skuteczniejszych narzędzi promowania własnej firmy. Należy jednak liczyć się z tym, że to na ile efektywny będzie dany spot reklamowy zależy przede wszystkim od tego jakiej firmie powierzymy jego wykonania oraz jak sprecyzowane zostaną jego założenie. Na co zatem należy zwrócić uwagę przy wyborze agencji reklamowej, która zajmie się kręceniem spotu i co o samym spocie reklamowym należy wiedzieć by został on odpowiednio przygotowany? Odpowiedzi na te pytania postaramy się udzielić w poniższym tekście.

Czym są spoty reklamowe?

spoty reklamoweSpoty reklamowe w ogólnym rozumieniu są to krótkie filmiki, które mogą być wyświetlane za pośrednictwem telewizji – zwykle w przerwach między filmami lub też za pośrednictwem internetu (strony internetowe, portale społecznościowe). Miejsce emisji wpływa na to jak przygotowany powinien zostać spot i jakie rozwiązania powinny zostać zastosowane przy jego projektowaniu i realizacji. Na sposób tworzenia spotu wpływa także i to jaki ma być jego charakter. Jeśli chodzi o video marketing to wyróżniamy spoty czasowe, czyli takie które emituje się przez pewien – krótki czas. Zazwyczaj dotyczą one nowego czy też sezonowego produktu, który pojawia się w ofercie firmy. Produkowane są także spoty wizerunkowe, które mają sprzyjać tworzeniu wizerunku firmy. Takie spoty nie mają ograniczenia czasowego, a co za tym idzie przy ich tworzeniu stosuje się inne rozwiązania. Duża ilość kryteriów jakie trzeba uwzględnić przy tworzeniu spotu sprawia, że w praktyce każdy spot tworzony jest w nieco inny sposób i przy wykorzystaniu odrębnych rozwiązań.

Tworzenie spotu – co warto wiedzieć?

Tworzenie spotuJak już wspomnieliśmy powyżej proces powstania każdego spotu reklamowego nieco obiega od siebie nie oznacza to jednak, że nie można wyłonić pewnego ogólnego schematu, którego agencje reklamowe trzymają się przy tworzeniu spotu reklamowego. Według portalu www.wirtualnemedia.pl można wskazać takie ogólne elementy procesu powstawania spotu reklamowego jak:

  • dobór scenariusza/tworzenie scenariusza,
  • tworzenie grupy zajmującej się realizacja spotu,
  • dobór lokalizacji (jeśli spot kręcony jest plenerowo),
  • realizacja spotu,
  • prace montażowe i obróbkowe.

Wymienione powyżej etapy odbywają się przy realizacji każdego spotu reklamowego bez względu na jego typ oraz rodzaj mediów w jakich będzie on transmitowany. Niemniej poszczególne rozwiązania stosowane na poszczególnych etapach mogą się znacząco między sobą różnić, a co za tym idzie i jakość wykonania spotu bywa bardzo różna, dlatego warto wiedzieć na co przy wyborze agencji reklamowej warto zwrócić uwagę by mieć pewność, że film reklamowy będzie odpowiedniej jakości.

Agencja reklamowa – jak dobrze wybrać?

agencja public relationsJakość i co za tym idzie efektywność działania spotu reklamowego zależy w dużej mierze od tego komu jego wykonanie zostanie powierzone. Na co zatem warto przy wyborze agencji reklamowej zwracać uwagę? Na podstawie informacji z portalu www.reklama.pl warto wziąć tu od uwagę takie czynniki jak:

  • kadra pracownicza,
  • poziom komunikacji,
  • kompetencje,
  • kreatywność,
  • zaplecze techniczne.

By mieć większy wgląd w możliwości i umiejętności danej agencji warto sprawdzić jej poprzednie produkcje, dzięki temu będziemy wiedzieć na jakim poziomi soją produkowane w tej agencji spoty i czy są one tym czego szukamy. Przy wyborze agencji reklamowej należy także wziąć pod uwagę rodzaj spotu reklamowego i to gdzie on ma by emitowany. Spot, który ma być rozpowszechniany za pośrednictwem internetu i różnego rodzaju portali społecznościowych powinna przygotować agencja public relations, spot telewizyjny natomiast powierzamy tradycyjnej agencji reklamowej. Choć należy zaznaczyć, że public relations zajmuje się także i tworzenie tradycyjnych reklam, przy czym kierunek ich działań jest zwykle nieco inny niż w tradycyjnych filmach reklamowych. Niemniej to właśnie od wyboru odpowiedniej agencji w dużej mierze będzie zależeć to jak zostanie zrealizowany spot reklamowy, a co za tym idzie na ile będzie on udany i skuteczny.

Cechy dobrego spotu reklamowego

bank muzykiBy mieć pewność, że spot zostanie zrealizowany w odpowiedni sposób należy także wiedzieć jakie cechy powinien zawierać dobry spot reklamowy. Jedną z najważniejszych zasad odnośnie spotów reklamowych jest fakt, że powinny one być krótkie a ich treść powinna być możliwie jak najprostsza w odbiorze. Długie i skomplikowane spoty, nie trafiają do klientów, a co za tym idzie ważne jest to by odpowiednio dobrać scenariusz, jak i szczegółowo określić grupę docelową do której ma trafić spot. Forma powinna być krótka i przystępna, a jednocześnie powinna ona zawierać wszystkie najważniejsze treści. Istotną rolę odgrywa także muzyka do reklamy jaka zostanie wybrana. W dużej mierze to właśnie podkład muzyczny wpływa na to jak odbierana jest reklama, dlatego bank muzyki z jakiego korzysta dana agencja reklamowa także jest ważną kwestią przy tworzeniu spotu. Cechą dobrego spotu reklamowego także zwykle jest wykorzystanie znanej twarzy (animowanej, aktora) w zależności od rodzaju spotu.

Krótko podsumowując

Od tego komu powierzymy wykonanie spotu reklamowego będzie zależało to jak będzie on wyglądał i co za tym idzie na ile efektywny będzie ten rodzaj reklamy. Warto dlatego nad wyborem agencji reklamowej dobrze się zastanowić. 

Scroll to Top